Virtajärjestelmä

Akuissa on erojaLisää VIRTAA !

Mopoauton virtajärjestelmä on melkoisen heikko esitys vakiokunnossaan:

  • pieni laturi
  • huono maadoitus ( muovi tai alumiinikori )
  • hengetön akku

Nuo kolme ongelmaa ovat aika isoja ongelmia. Varsinkin jos aikoo rakentaa isomman bassokaluston tuhansien wattien tehoilla. On melkoinen haaste saada virtaa riittävästi laitteille. Tässä projektissa pysytään noin puolen kilowatin tehoissa. Silti alkuperäinen virtajärjestelmä vaatii päivittämistä jotta systeemistä olisi jotain iloa. Ja jotta sitä voisi kuunnella jonkin aikaa parkissakin ja silti saa vielä mopen starttaamaan ilman työntämistä.

Maadoitukset kuntoon

Kuten kaikissa systeemeissä, myös tässä maadoitus on se tärkein juttu. Joten se laitetaan ensimmäisenä kuntoon. Alkuperäisessä kuosissaan akun miinusnavasta lähti kaapeli iskunvaimentimen pultin alle. Samaan paikkaan lisättiin uusi maakaapeli. 25 mmq täyskuparista kaapelia kunnollisella liittimellä. Laajemmalta alueelta putsattiin lika bräkliinillä ja rätillä, liittimen alta putsattiin metalli kirkkaaksi dremelin hiomalaikalla. Vanha maakaapelikin jätettiin paikoilleen, sen poistamisesta ei ole etua, kaikki pintala on eduksi. Vanhan maakaapelin liitin vain putsattiin myös kirkkaaksi kontaktipinnaltaan.

mopoauton maadoitukset kuntoon

mopoauton maadoitukset kuntoon

Akun maadoitus koriin saatiin kuntoon. Laturi kuitenkin on kiinni moottorissa ja latausjännitettä parantaa myös moottorin maadoituksen parantaminen. Alunperin mitään moottorin maakaapelia ei ollut, valmistaja luottaa siihen, että moottori maadoittuu riittävästi kiinnityspulttiensa kautta. Pultit kuitenkin ovat puslien sisällä ja ajan saatossa taatusti pahasti ruostuneita. Joten akun miinusnavalta vietiin toinen 25 mmq maakaapeli moottorille. Sille hyvä paikka oli moottorin nostokorvakon pultin alla. Metalli puhdistettiin liittimen alta jälleen dremelin laikalla. Näin saadaan laturista enemmän irti kun akun ja laturin maapotentiaali on sama.

Koska korin maadoitus on heikko mopoautossa, otettiin maakaapeli samalla 25 mmq kaapelilla iskarin korvakosta suoraan vahvistimien jakoblokille. Eli ei maadoitettu koriin ja/tai runkoon kuten autoissa on hyvä tehdä. Samasta jakoblokista otettiin maadoitus ja virta myös soittimelle. Näin koko hifilaitteisto on samassa maapotentiaalissa ja häiriöiden kannalta se on hyvä juttu.

Akku vaihtoon

Vakioakku tässä autossa on surkean pieni. Jaksaa täytenä käynnistää kulkupelin, mutta eipä paljon muuta. Se on myös sellaisessa paikassa että vaihto ei onnistu ihan heittämällä eikä tilaakaan ole kauhean suurelle akulle. Tosin jättikokoisen akun laittaminen pienen laturin kaveriksi ei olekaan järkevää, sillä pikkulaturi ei koskaan jaksa ladata täyteen todella isoa akkua.

Näiden seikkojen valossa päädyttiin Ground Zeron GZBP12.2000X-akkuun. Kooltaan akku mahtui juuri ja juuri alkuperäisen akun paikalle. AGM-akkuna se on myös erittäin hyvä antamaan isoja virtoja nopeasti verrattuna perinteiseen nesteakkuun.

Uusi akku paikoillaanAkun vaihdossa valmistauduttiin jo purkamaan etuiskunvaimennin ja jousi. Onneksi pelkkä irroitus ja auton tunkkaus ilmaan riitti. Sentin korkeampi tai pitempi akku ei olisi mahtunut ilman purkamista. Vakiokiinnikkeellä saatiin uusikin akku kiinnitettyä, joten vaihtotyö ei ollutkaan kovin hankala. Onneksi näinkin päin joskus.

Lisää latausta

Mopoauton omaa laturia ei lähdetä vaihtamaan suurempaan. Polttoaineen kulutusta ei haluta nostaa eikä syödä koneesta vähäisiä tehoja tämän kokoluokan hifisysteemin takia. Jotta akku saataisi kuitenkin pysymään mahdollisimman täytenä, niin päätettiin asentaa ylläpitolaturi jolla akkua voidaan ladata auton ollessa parkissa. Kovilla pakkasilla laturi kiinni yöksi niin aamulla on akku täynnä ja käynnistyminen varmaa.

Jännitenäyttö lisäturvaksi

Parkissa popitellessa saattaa huomaamatta käydä niin, että kuunnellaan akku tyhjäksi eikä päästä enää liikenteeseen. Jotta näin ei pääsisi käymään, asennettiin keskikonsoliin Brax Power Detector. Se on kalibroitava jännitenäyttö. Tuhkakupin kansi oli niin sopivan kokoinen asennuspaikka, että näyttö upotettiin siihen. Näin se tuli erittäin näkyvälle paikalle, mutta ei kuitenkaan vilkkumaan kuskin näkökenttään.

Braxin jännitenäytön asennusta

Tuhkakupin kansi näyttöineen kiinnitettiin liimamassalla alkuperäiselle paikalleen. Tuhkista tuskin tarvitaan mihinkään joten tämä uhraus ei kovin paljoa kirpaissut.

Hifilaitteille virtaa ja maata

Tässä systeemissä bassovahvistimen teho on noin 300 W RMS. Pääkaiuttimille löytyy 2 x 100 W RMS. Ei mitään kovin suuria tehoja nykyaikana. Mutta hyvälaatuisena tehona oikein suunnitellussa ja toteutetussa järjestelmässä riittävät jo reippaaseenkin popitteluun näin pienessä ajoneuvossa. Päävirtakaapelille ja maakaapelille molemmille tuli pituutta vajaat kaksi metriä. Tällaisille tehoille näin lyhyenä päätettiin käyttää 25 mmq kaapelia. Täyskuparisena sen virrankuljetuskyky on riittävä tälle laitteistolle. Sekä virta että maa tuotiin moottoritilasta akulta.

Virta- ja maakaapelit jakoblokeilla

Jakoblokit

Jokaisessa asennuksessa, missä on enemmän kuin yksi laite tulossa päävirtakaapelin ja maakaapelin perään, kannattaa käyttää jakoblokkeja. Ai miksi? Siksi että saadaan kaikki laitteet samaan potentiaaliin eikä tarvitse tehdä omia patentteja paksujen kaapeleiden littämiseksi. Me käytimme tässä projektissa harvinaislaatuisia tuotteita. Nimittäin hyviä ja halpoja. Eli Sinus Liven VB1-4 blokkeja.

Blokit sijoitetaan mahdollisimman lähelle vahvistimia joten niistä lähtevä ( yleensä ohuempi ) kaapeli jää mahdollisimman lyhyeksi. Näistä samoista blokeista vietiin virta ja maa myös soittimelle ja jännitenäytölle. Näin saadaan kaikki järjestelmän laitteet samaan potentiaaliin. Tällä minimoidaan häiriöiden esiintymismahdollisuus systeemissä.

Koska virta soittimen paikkaan vietiin paljon päävirtakaapelia pienemmällä kaapelilla ( 8 mmq ) niin siihen asennettiin oma sulake heti blokin jälkeen. Päävirtakaapelissa on aika iso sulake ( 100 A ) ja tätä ohuempaa kaapelia suojaamaan tarvitaan paljon pienempi ( 25 A ). Vahvistimille meneviin pätkiin ei erillisiä sulakkeita laitettu enää väliin. Ne ovat niin lyhyitä pätkiä heti blokkien jälkeen ja paksuuskin on 16 mmq.